fbpx

Bernadetta Darska o „Koniec dnia”

Sekret sprzed lat, kilka nietrafnych decyzji, przerwana przyjaźń, nieudana miłość, braki, których nie da się zrekompensować, odtrącenie i nadrabianie zaległości – to wszystko, pozostańmy na poziomie pewnej ogólności, znamy przecież dobrze z niejednego tekstu kultury. A jednak jest w tym uwikłaniu coś niezwykłego. Raptem bowiem okazuje się, że zniesione różnice klasowe odradzają się wtedy, gdy mamy do czynienia z upływem czasu, brakiem świadomości, zanikami pamięci, ale i zazdrością oraz zawiedzionymi uczuciami. Zrekonstruowanie tego procesu zasługuje na uwagę. Clegg pokazuje mimowolność podtrzymywanych podziałów, ich trwałość, łatwość odradzania się. Jednocześnie jednak odsłania również ciekawą zależność – odwoływanie się do klasowości bywa rodzajem tarczy ochronnej, rozpaczliwą próbą nieujawniania prawdziwych emocji, jedyną możliwą receptą na schowanie się za opartą na hierarchizacji formą.

Zrzut ekranu 2021-06-29 o 13.23.22

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Bill Clegg (author photo)

O AUTORZE

Bill Clegg jest pisarzem i agentem literackim oraz autorem bestsellerowych pamiętników z uzależnienia narkotykowego: Portrait of an Addict as a Young Man (2010) i Ninety Days (2012). Regularnie pisze dla „New York Times”, „Lapham’s Quarterly”, „New York Magazine”, „The Guardian” i „Harper’s Bazaar”. Jego debiutancka powieść Czy miałaś kiedyś rodzinę? (Wydawnictwo WAB, 2016) ukazała się w USA w 2015 roku i natychmiast stała się bestsellerem. Uzyskała nominacje do najważniejszych nagród literackich: National Book Award i Booker Prize. W Pauzie ukazała się najnowsza powieść Clegga, Koniec dnia.

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

książka: 39,90 
e-book: 34,90 
Scroll to Top