„Urugwajka” Pedrio Mairal w serwisie Rynek Książki
Jest to powieść o wyobrażeniach: wyobrażeniu tego, jak ma wyglądać idealne życie i idealna praca osoby zajmującej się zawodowo literaturą; wyobrażeniu idealnej dziewczyny (partnerki, kochanki) i idealnego spotkania z nią; wreszcie – wyobrażeniu idealnej stolicy idealnego kraju. Urugwaj bowiem, w przeciwieństwie do Argentyny, jest spokojnym, bezpiecznym, niepogrążonym w chaosie i kryzysie krajem, w którym jest wolność, błogość i legalny dostęp do marihuany. Montevideo zaś ma być gościnne i przyjazne, jak w wierszu Borgesa. Tymczasem – używając słów jednej z bohaterek powieści – „Z Montevideo trzeba uważać. Raz-dwa potrafi człowieka wykończyć”.
Kontrast między tym, co wyobrażone, a tym, co realne, prowadzi do punktu kulminacyjnego, który – być może – okaże się punktem zwrotnym w życiu głównego bohatera…
Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji
O AUTORZE
Pedro Mairal jest argentyńskim prozaikiem, poetą i wykładowcą akademickim urodzonym w Buenos Aires. Ma w dorobku pięć powieści, dwa zbiory opowiadań i kilka tomów poetyckich oraz liczne felietony. W 2007 roku uznano go za jednego z najlepszych pisarzy Ameryki Łacińskiej, którzy nie ukończyli trzydziestego dziewiątego roku życia, w projekcie „Bogota39” zorganizowanym przez Hay Festival Literature & Arts oraz Bogotę, ówczesną Światową Stolicę Książki UNESCO. Przełożona dotychczas na kilkanaście języków Urugwajka otrzymała w 2017 roku Premio Tigre Juan za najlepszą powieść opublikowaną w języku hiszpańskim w poprzednim roku, a w 2022 roku adaptacja powieści trafiła na ekrany kin. Film był nominowany do nagrody głównej Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Mar del Plata, podczas którego jego reżyserka, Ana García Blaya, otrzymała nagrodę za najlepszą reżyserię.