Ślady nieobecności – recenzja „Szczegółów” (Ia Genberg) w „Pulsie Wieliczki”
To jedna z tych skondensowanych skandynawskich narracji o tym, jak opowiedzieć o człowieku w relacji z bliskimi osobami. Ia Genberg proponuje cztery opowieści o ludziach, którzy z różnych powodów odeszli, i decyduje się na zobrazowanie ich wpływu przede wszystkim poprzez pokazanie, co stało się po ich zniknięciu. Intrygujący jest sposób odsłaniania bohaterów, których już nie ma, a przecież pozostali obecni; ta obecność jest nieznośna i na zawsze pozostanie punktem wyjścia rozważań o sobie samym w stanie porzucenia oraz wielkiej tęsknoty za czymś, co nie wróci. Genberg tak opowiada historię, że wizerunek ludzi wzbogaca się wraz z coraz bardziej drobiazgową wiwisekcją danej relacji. Bez względu na to, czy opowieść dotyczy partnera lub partnerki, przyjaciółki czy matki, do których nie można się już zwrócić bezpośrednio. „Szczegóły” zostały tak intrygująco skonstruowane, że można domyślać się powiązań między poszczególnymi rozdziałami, ale szwedzka pisarka gotowa jest oddać naszej wyobraźni cztery autonomiczne opowieści, których wspólnym mianownikiem jest na przykład bliskość symbolizowana przez wspólne obcowanie z literaturą – w różny sposób i z różnymi jej gatunkami.
Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji
O AUTORZE
Ia Genberg rozpoczęła karierę pisarską jako dziennikarka, pracowała także jako redaktorka i wykładowczyni twórczego pisania. Zadebiutowała literacko w 2012 roku powieścią Söta fredag. Opublikowała również powieść Sent farväl (2013) i zbiór opowiadań Klen tröst och fyra andra berättelser om pengar (2018). Przełożone już na kilkadziesiąt języków bestsellerowe Szczegóły ukazały się w 2022 roku i otrzymały najbardziej prestiżowe szwedzkie nagrody, m.in. Augustpriset i nagrodę literacką dziennika „Aftonbladet”.
Książki Pauzy wspomniane w recenzji
Promocja