
O autodestrukcji w czasach aspiracji | Agnes Ravatn, Goście
Czy kłamstwo może być formą przetrwania w systemie, który nieustannie każe ci być kimś lepszym, bogatszym, bardziej wpływowym? O powieści Agnes Ravatn „Goście” pisze Małgorzata Żebrowska.
Agnes Ravatn konstruuje psychologiczny thriller, który pod cienką warstwą fabularnego suspensu odsłania głęboki portret społecznego niepokoju. To mroczna, pełna klaustrofobicznego napięcia opowieść o tym, jak bardzo współczesne wartości – zinternalizowane przez nas bez udziału świadomości – potrafią nas wypaczyć i popchnąć ku autodestrukcji.
Spirala kompleksów
Główna bohaterka, Karin, to inteligentna kobieta w stabilnej sytuacji życiowej i zawodowej. Ma zdrowie, rodzinę, relatywne bezpieczeństwo. Ma ukochanego i wiernego męża. A jednak, gdy los umożliwia jej tymczasowe zamieszkanie w domu zamożnej znajomej, coś w niej pęka. Wystarczy bezpośrednie zderzenie z kilkoma elementami „lepszego życia”, by uruchomić w niej spiralę wstydu, zazdrości i kompleksów oraz obsesyjnych, powracających myśli na temat swoich porażek.
Karin, spotkawszy parę słynnych literatów, przedstawicieli wyższej klasy średniej, zaczyna kłamać – najpierw niewinnie, potem coraz głębiej – próbując podnieść swój status w oczach nowego towarzystwa. Angażuje w ten spektakl swojego małżonka, traktując to jako lekką i niezobowiązującą grę, urozmaicenie krótkiego urlopu. To, co początkowo wygląda jak społeczny eksperyment, szybko staje się opowieścią o emocjonalnym rozpadzie.
Miara człowieka
Ravatn nie oferuje czytelnikowi łatwych rozwiązań. Wręcz przeciwnie – zmusza nas, byśmy weszli do głowy Karin, obserwowali świat jej oczami, doświadczali jej lęków i neuroz. To przerażająco skuteczna literacka strategia, która sprawia, że nie potrafimy oderwać się od lektury, choć jednocześnie czujemy narastający niepokój.
W tle tej historii wybrzmiewa bardzo współczesna krytyka kapitalistycznego porządku. Ravatn pokazuje, jak życie w społeczeństwie opartym na wycenie wszystkiego – od wyglądu po zawód i miejsce zamieszkania – prowadzi do nieustannego porównywania się z innymi. A to porównywanie prędzej czy później rodzi poczucie gorszości. Bohaterka „Gości” nie wpada w rozpacz dlatego, że czegoś naprawdę jej brakuje. Ona po prostu nie czuje się wystarczająca w świecie, który mierzy wartość człowieka zawartością portfela i powierzchownymi atrybutami prestiżu.
Analiza systemu
To nie jest thriller z efektownymi zwrotami akcji. To thriller, który dzieje się w nas – w naszej codziennej niepewności, presji sukcesu, zazdrości, lęku przed oceną. Ravatn trafia w czułe punkty współczesnej psychiki osób wychowanych w dostatnich społeczeństwach, precyzyjnie i bezlitośnie opisując, jak łatwo możemy stać się więźniami własnych kompleksów. I jak system, w którym żyjemy, podsyca je, nieustannie wywołując wrażenie braku, którego nikt i nic nie zaspokoi.
„Goście” to książka, która nie tyle opowiada historię, co odsłania mechanizmy działania współczesnej psychiki pod presją społecznych oczekiwań. Ravatn pokazuje, jak łatwo zatracić siebie w świecie, gdzie wartość jednostki mierzy się statusem i pozorami. To niepokojąca, lecz precyzyjna analiza systemu, który – karmiąc nasze ambicje – potrafi równie skutecznie zniszczyć poczucie własnej wartości. Po lekturze trudno nie zadać sobie pytania: ile z nas samych jest prawdą, a ile – strategią przetrwania?


Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji
O AUTORZE
Agnes Ravatn jest norweską powieściopisarką i dziennikarką, publikuje między innymi w gazecie „Dag og Tid”. Zadebiutowała w 2007 roku powieścią Veke 53, a następnie pojawiły się trzy doskonale przyjęte zbiory esejów (Stillstand, Folkelesnad i Operasjon sjølvdisiplin), za które otrzymała najważniejsze norweskie nagrody literackie.
W 2013 roku ukazała się powieść Fugletribunalet, przełożona na siedemnaście języków, zaadaptowana na sztukę teatralną oraz na film, a także nominowana do International Dublin Literary Award 2018 i wyróżniona English PEN Award. Po przeprowadzce do zachodniej Norwegii Ravatn napisała w roku 2017 autobiograficzną książkę Verda er ein skandale. Dwa lata później ukazał się thriller psychologiczny Dei sju dørene, nagrodzony między innymi CWA International Dagger.
Goście to najnowsza powieść Ravatn, nominowana do Bokhandlerprisen za rok 2022.