(…) Magariel poświęca najwięcej uwagi swoim dwóm dorastającym bohaterom, w tym oczywiście narratorowi, ale także ojcu. I chwała mu za to, bo dzięki temu człowiek uzależniony, brutalny i, zdawałoby się, całkowicie pozbawiony skrupułów, zostaje odczarowany. Jest kimś więcej, niż potworem. To mężczyzna o duszy dziecka, którego przerasta dorosłe życie. Kochający ojciec, nad którym władzę przejmują najgorsze instynkty. Jest wiecznie głodny, a jego potrzeby przeważają nad potrzebami dzieci – jedzeniem, edukacją, poczuciem bezpieczeństwa. Gdy chłopcy zostają zmuszeni, by dorosnąć jak najszybciej, ojciec cofa się do lat, w których zamykał się w swoim pokoju i beztrosko korzystał z życia. Nietrudno go nienawidzić, ale można mu także współczuć. I za to autorowi należą się ogromne brawa.
Chociaż Nasz chłopak nie uchronił się od pewnych mankamentów, jak dość schematyczne rozwiązanie konfliktu pomiędzy matką i dziećmi, nie da się ukryć, iż jest to spektakularny debiut i przede wszystkim doskonała historia o dysfunkcyjnej rodzinie, opowiedziana z punktu widzenia dziecięcego obserwatora. Magariel poradził sobie nie tylko z uchwyceniem wielu zależności pomiędzy przemocowym ojcem a jego synami, matką, mężem i dziećmi, ale także między samymi chłopcami, braćmi, którzy odnajdują siłę w sytuacji granicznej. Jest to także portret wewnętrzny – historia jednego chłopca, który ponad wszystko chciał przystawać, chciał być częścią grupy. Tak, to wszystko mieści się w tej niepozornej książeczce. Może i Nasz chłopak ma niewiele stron, jednak nie brak mu ogromnej siły rażenia. (…)
Okiem Wielkiej Siostry o Naszym chłopaku
Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji
O AUTORZE
Daniel Magariel pochodzi z Kansas City. Studia licencjackie ukończył na Uniwersytecie Columbia, a tytuł magistra sztuk pięknych uzyskał na Syracuse University, gdzie był stypendystą Cornelii Carhart. W dzieciństwie często się przeprowadzał, mieszkał w wielu stanach w U.S.A., obecnie osiadł z żoną w Nowym Jorku. Od kilku lat publikował w pismach literackich, m.in. „Granta”, „Lit Hub”, „Salt Hill Journal”, „Stop Smiling Magazine” i „Issue Magazine”. Nasz chłopak, który zyskał uznanie krytyki w U.S.A. i w Wielkiej Brytanii, to jego debiutancka powieść. Prawa do książki zostały sprzedane do kilkunastu krajów – przed polskim wydaniem, książka ukazała się po włosku, niemiecku, grecku.
Zdjęcie autora Copyright © Lucas Flores Piran
Książki Pauzy wspomniane w recenzji
Promocja