fbpx

Dwutygodnik.com o „Tęsknota za innym światem”

„Z jej wszystkich dotąd opublikowanych po polsku książek to właśnie opowiadania zebrane w Tęsknocie za lepszym światem najlepiej pokazują skalę możliwości Moshfegh. Zaskakujące zaangażowanie ciała, wchłaniania i wydalania, rozkładu, starzenia się, fizjologii i struktury ludzkiego pragnienia, które rzadko wygląda estetycznie – to klasyczne, a zarazem odświeżające ujęcie romantycznego „piękna znajdowanego w grozie”. Zdania biegną tak niekonwencjonalnie, że już samo obserwowanie rozwijającej się treści budzi ekscytację. Życie bohaterów to jakiś nieśmieszny żart. A w tle są jeszcze inne cierpienia jeszcze innych ludzi i istnień, takie, które rzadko, jeśli w ogóle, przedostają się do głównego kadru. Zarówno początki, jak i zakończenia poszczególnych opowiadań następują w tak cudownie przypadkowych miejscach, jakby pisarka pogrywała sobie z naszym przemożnym pragnieniem domknięcia, konkluzji, pokrzepienia. Zamiast nich jest tylko beznadziejnie trywialna iluminacja dnia powszedniego, w otoczeniu tych samych znienawidzonych przedmiotów i ludzi, kiedy przepycha się kolejne dni, żeby szybciej minęły. Trwająca ułamek sekundy iluminacja, po której wiemy, że odtąd będziemy zapewne żyli dokładnie tak samo.”

- Agata Pyzik, „Dwutygodnik.com”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=„1” _builder_version=„3.22.3”][et_pb_row _builder_version=„3.25”][et_pb_column type=„4_4” _builder_version=„3.25” custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.35.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.35” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” align=„center” align_tablet=„center” align_phone=”” align_last_edited=„on|desktop” _builder_version=„4.9.4” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.45.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.45” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.53.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.53” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.02.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.02” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.10.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.10” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.18.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.18” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.26.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.26” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.32.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.32” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.38.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.38” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.45.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.45” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.54.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.54” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.01.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.01” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.16.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.16” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.26.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.26” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Moshfegh - photo 2 - credit Krystal Griffiths-small

O AUTORZE

Ottessa Moshfegh urodziła się w Stanach Zjednoczonych, ale pochodzi z rodziny wielokulturowej: jej matka urodziła się w Chorwacji, a ojciec, jest pochodzącym z Iranu Żydem. Być może z tego powodu autorka uważa się za osobę nietypową i od dawna pociąga ją wszelka odmienność, co widać w jej powieściach i opowiadaniach. Moshfegh, uznana przez literackie pismo „Granta” za jedną z najbardziej obiecujących pisarek młodego pokolenia, jest laureatką wielu nagród literackich, między innymi Pushcart Prize, O. Henry Award i Plimpton Discovery Prize.

Za pierwszą powieść, wydaną w 2016 po polsku pod tytułem Byłam Eileen (Wydawnictwo W.A.B., 2015), potem wznowioną w Pauzie w 2024 roku pod tytułem Eileen, autorka była nominowana do National Book Critics Circle Award i do Nagrody Bookera, jak również otrzymała prestiżową PEN/Hemingway Award za debiut. Jej teksty ukazują się w pismach literackich „Granta”, „The New Yorker, „The Paris Review”.

W Pauzie Ottessa Moshfegh „debiutowała” powieścią Mój rok relaksu i odpoczynku (2019), która była już kilkakrotnie dodrukowywana. Kilka miesięcy po premierze powieści, do której okładkę zaprojektowały Sztuczne Fiołki, zaczęła się pandemia i książka idealnie trafiła w gusta czytelników spędzających długie dni w domach tak, jak bohaterka Roku

W 2021 roku ukazały się opowiadania Moshfegh pod tytułem Tęsknota za innym światem, a w październiku 2023 roku do rąk polskich czytelników trafiła najnowsza powieść autorki, Lapvona. 2024 rok przyniósł nowe wydanie Eileen oraz ekranizację też powieści.

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

książka: 39,90 
e-book: 34,90 
Scroll to Top