fbpx

Zobacz nowości: Miałam tak wiele

Wydawnictwo
Pauza

Dwutygodnik o „Historia przemocy”

Skoro literatura ma dawać głos tym, którzy głosu nie mają, budować język-pomost, poruszać tematy dotąd nieobecne lub niewidzialne, rozkładać na czynniki pierwsze odwieczne prawa przemocy, to powodzenie tego ambitnego zadania zależy od jej jakości i świeżości. Pisanie Louisa pokazuje, że podstawowym warunkiem dobrej literatury zaangażowanej jest uruchomienie wszystkich jej warstw: nie tylko treści, ale przede wszystkim narracji, która tworzy formalny szkielet powieściowego świata. Historia przemocy nie została napisana w konfesyjnej pierwszej osobie czy w uważanej za bardziej obiektywną osobie trzeciej ani w żadnej z praktykowanych we współczesnej literaturze mieszanek obu tych metod. Zamiast tego przez większość powieści Édouard słucha, jak siostra opowiada jego historię swojemu mężowi. (…) Skuteczność Historii przemocy polega na tym, że czytelnik zostaje skonfrontowany z okrucieństwem nie tylko za sprawą opowieści o młodym bohaterze, któremu krew cieknie tego poranka po udach, ale także na znacznie głębszym poziomie, częściowo tylko podczas lektury uświadomionym – właśnie mistrzowsko i precyzyjnie pokomplikowanej narracji, która odtwarza odwieczne struktury przemocy. Narracja, utrzymujący opowieść szkielet przenika niepostrzeżenie do stylistycznego krwioobiegu czytelnika, w najbardziej osobisty językowy rejestr, nie pozwalając mu już dłużej trwać w pozycji tego, który opowieści o przemocy jedynie biernie słucha. W efekcie powstaje możliwość zaangażowania. Tylko w ten sposób postulat zajmowania przestrzeni może zostać na polu literatury potraktowany poważnie.

-  Zofia Król, „Dwutygodnik”

[et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.33-1.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.33 (1)” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” align=„center” align_tablet=„center” align_phone=”” align_last_edited=„on|desktop” _builder_version=„4.7.7” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.42.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.42” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.48.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.48” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.57.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.57” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.49.12.png” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.49.12” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.49.22.png” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.49.22” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image]

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Edouard Louis small

O AUTORZE

Édouard Louis pochodzi z północnej Francji. Koniec z Eddym, debiutancka powieść Louisa (po polsku ukazała się w 2019 roku), odniosła niebywały sukces: autor otrzymał pierwszą w życiu nominację do Nagrody Goncourtów, jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich na świecie, a książka sprzedała się we Francji w setkach tysięcy egzemplarzy i została opublikowana za granicą w 25 językach. Od tego czasu Louis napisał cztery kolejne, osnute na faktach powieści – wszystkie ukazały się w polskiej edycji w Wydawnictwie Pauza: w 2018 roku poznaliśmy Historię przemocy, następnie Kto zabił mojego ojca (w 2021 roku), Zmagania i metamorfozy kobiety (w 2022 roku) oraz najnowszą Zmianę, której francuska premiera pt. Changer: méthode odbyła się w 2021 roku, a teraz mamy przyjemność zaprezentować ten tekst polskiemu czytelnikowi. Édouard Louis odnosi coraz większe sukcesy, adaptacje jego książek trafiają na deski teatrów na całym świecie, a autor jest zapraszany do udziału w wielu dyskusjach dotyczących problemów społecznych, wykluczenia, a także osób LGBT+. Udziela się również politycznie, protestując przeciwko opresyjnym rządom, przemocy ze strony policji, rasizmowi.

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

książka: 39,90 
e-book: 34,90 
Scroll to Top