fbpx

Zobacz nowości: Miałam tak wiele

Wydawnictwo
Pauza

Dwutygodnik.com o „Mój rok relaksu i odpoczynku”

Ottessa Moshfegh co najmniej dwa razy znalazła się w awangardzie pandemii. Kiedy miała 24 lata i jeszcze żadnych istotnych publikacji na koncie, prowadziła klub punkowy w chińskim Wuhanie. Tak, tym samym Wuhanie (scena alternatywna jest tam bardzo prężna). Było upalne lato, co w tym regionie świata oznacza również wilgoć i trudności z oddychaniem. Klub punkowy, który Moshfegh założyła ze swoim ówczesnym chłopakiem, nie prosperował zbyt dobrze. Jej głównym zajęciem było otwieranie baru wczesnym popołudniem i siedzenie tam samotnie do 4 rano. (…) zajmowała się wtedy głównie opróżnianiem szklanek z wymyślnymi koktajlami własnego pomysłu, jadła jeden plaster melona na cały dzień i ćwiczyła po cztery godziny dziennie. (…) Od mniej więcej dekady uważana jest za jedną z najlepszych młodych pisarek amerykańskich. Po drodze zaliczyła asystowanie Jean Stein, muzie bohemy Nowego Jorku i agentce literackiej, która zaniosła jej opowiadania do „Paris Review”. Potem sprawy potoczyły się szybko: nominacje do najważniejszych nagród, w tym Bookera, nagrody, kultowy status, zostanie boginią hipsterskiej literatury. Mój rok relaksu i odpoczynku – sztandarowa powieść milenialna – choć dzieje się tuż przed 11 września, stała się perfekcyjną metaforą lockdownu i pandemicznej depresji (to ten drugi raz). (…) Moshfegh jest bezwzględnie, bezlitośnie inteligentna, przenikliwa i umie pisać tak, jakby nieuchwytny urok surrealistycznych dialogów Jane Bowles spotkał witriol Patricii Highsmith. Moshfegh jest dekadencka, niesamowicie złośliwa, ma niewyczerpaną zdolność tworzenia światów, a tym, co ją wyróżnia, jest niepowtarzalny styl: kpiąco-złośliwy, wprost, bez ogródek i cackania się. (…)

 - Agata Pyzik, „Dwutygodnik.com”

[et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.35.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.35” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” align=„center” align_tablet=„center” align_phone=”” align_last_edited=„on|desktop” _builder_version=„4.9.4” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.45.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.45” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.50.53.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.50.53” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.02.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.02” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.10.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.10” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.18.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.18” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.26.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.26” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.32.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.32” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.38.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.38” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.45.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.45” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.51.54.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.51.54” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.01.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.01” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.16.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.16” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/06/Zrzut-ekranu-2021-06-30-o-11.52.26.png” _builder_version=„4.9.4” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-06-30 o 11.52.26” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/9566-trywialne-iluminacje.html?fbclid=IwAR3wJsDZhTQVLUlA6mlbZk3CVldvocl8v8aa5cNeZovppHUiyNHJhB2cM8I” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image]

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Moshfegh - photo 2 - credit Krystal Griffiths-small

O AUTORZE

Ottessa Moshfegh urodziła się w Stanach Zjednoczonych, ale pochodzi z rodziny wielokulturowej: jej matka urodziła się w Chorwacji, a ojciec, jest pochodzącym z Iranu Żydem. Być może z tego powodu autorka uważa się za osobę nietypową i od dawna pociąga ją wszelka odmienność, co widać w jej powieściach i opowiadaniach. Moshfegh, uznana przez literackie pismo „Granta” za jedną z najbardziej obiecujących pisarek młodego pokolenia, jest laureatką wielu nagród literackich, między innymi Pushcart Prize, O. Henry Award i Plimpton Discovery Prize.

Za pierwszą powieść, wydaną w 2016 po polsku pod tytułem Byłam Eileen (Wydawnictwo W.A.B., 2015), potem wznowioną w Pauzie w 2024 roku pod tytułem Eileen, autorka była nominowana do National Book Critics Circle Award i do Nagrody Bookera, jak również otrzymała prestiżową PEN/Hemingway Award za debiut. Jej teksty ukazują się w pismach literackich „Granta”, „The New Yorker, „The Paris Review”.

W Pauzie Ottessa Moshfegh „debiutowała” powieścią Mój rok relaksu i odpoczynku (2019), która była już kilkakrotnie dodrukowywana. Kilka miesięcy po premierze powieści, do której okładkę zaprojektowały Sztuczne Fiołki, zaczęła się pandemia i książka idealnie trafiła w gusta czytelników spędzających długie dni w domach tak, jak bohaterka Roku

W 2021 roku ukazały się opowiadania Moshfegh pod tytułem Tęsknota za innym światem, a w październiku 2023 roku do rąk polskich czytelników trafiła najnowsza powieść autorki, Lapvona. 2024 rok przyniósł nowe wydanie Eileen oraz ekranizację też powieści.

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

książka: 39,90 
e-book: 34,90 
Scroll to Top