Pisanie jako iluzja trwania – recenzja książki „Czy muszę odchodzić?” w miesięczniku Znak
Ciekawie poprowadzony zostaje wątek dotyczący pierwszej córki Lilii – Lucy, której ojcem był nieświadomy niczego Roland. Dziewczyna jako młoda kobieta popełniła samobójstwo, zostawiając małą córkę Katherine. To dla niej i Ioli – swojej prawnuczki – Lilia dialoguje z zapisami Rolanda, by odsłonić skrywaną przez lata prawdę. Robi to jednak także dla siebie, by zrozumieć, kim była Lucy, a kim chciała ją widzieć. „Wszystkie lekcje, które otrzymujesz od matki, wcale nie znaczą, że potrafisz ocalić życie swojej córki” – gorzko rozlicza się sama ze sobą. Pisanie pozwala choć na chwilę zanurzać się w iluzji wiecznego trwania, ale ostatecznie wszystko zostaje przecież naznaczone przemijalnością.
Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji
O AUTORZE
Yiyun Li urodziła się w 1972 roku w Pekinie jako córka nauczycielki i fizyka jądrowego, a w 1996 wyjechała do Stanów Zjednoczonych i pisze po angielsku. Jest autorką zbiorów opowiadań Tysiąc lat dobrych modlitw (nagrodzonego Frank O’Connor International Short Story Award, Hemingway Foundation/PEN Award, Guardian First Book Award i California Book Award za debiut) i Złoty chłopiec, szmaragdowa dziewczyna, a także powieści Włóczędzy oraz Łaskawszy niż samotność. W 2017 roku ukazała się autobiograficzna książka Dear Friend, from My Life I Write to You in Your Life. Za Where Reasons End otrzymała w 2020 PEN/Jean Stein Book Award. Zaliczona przez magazyny „Granta” i „The New Yorker” do grona najlepszych młodych pisarzy amerykańskich, nazywana głosem pokolenia publikowała w wielu periodykach – m.in. w „The Paris Review” czy „The Gettysburg Review”, jest również redaktorką magazynu „A Public Space”. Stypendystka Lannan Foundation, MacArthur Foundation, Whiting Foundation i Guggenheim Fellowship. Wykłada na Uniwersytecie Princeton. W 2023 roku Yiyun „debiutuje” jako autorka Pauzy powieścią Czy muszę odchodzić?.
Książki Pauzy wspomniane w recenzji
Promocja