fbpx

Zobacz nowość: Nędza

Wydawnictwo
Pauza

Dwutygodnik o „Historia przemocy”

Skoro literatura ma dawać głos tym, którzy głosu nie mają, budować język-pomost, poruszać tematy dotąd nieobecne lub niewidzialne, rozkładać na czynniki pierwsze odwieczne prawa przemocy, to powodzenie tego ambitnego zadania zależy od jej jakości i świeżości. Pisanie Louisa pokazuje, że podstawowym warunkiem dobrej literatury zaangażowanej jest uruchomienie wszystkich jej warstw: nie tylko treści, ale przede wszystkim narracji, która tworzy formalny szkielet powieściowego świata. Historia przemocy nie została napisana w konfesyjnej pierwszej osobie czy w uważanej za bardziej obiektywną osobie trzeciej ani w żadnej z praktykowanych we współczesnej literaturze mieszanek obu tych metod. Zamiast tego przez większość powieści Édouard słucha, jak siostra opowiada jego historię swojemu mężowi. (…) Skuteczność Historii przemocy polega na tym, że czytelnik zostaje skonfrontowany z okrucieństwem nie tylko za sprawą opowieści o młodym bohaterze, któremu krew cieknie tego poranka po udach, ale także na znacznie głębszym poziomie, częściowo tylko podczas lektury uświadomionym – właśnie mistrzowsko i precyzyjnie pokomplikowanej narracji, która odtwarza odwieczne struktury przemocy. Narracja, utrzymujący opowieść szkielet przenika niepostrzeżenie do stylistycznego krwioobiegu czytelnika, w najbardziej osobisty językowy rejestr, nie pozwalając mu już dłużej trwać w pozycji tego, który opowieści o przemocy jedynie biernie słucha. W efekcie powstaje możliwość zaangażowania. Tylko w ten sposób postulat zajmowania przestrzeni może zostać na polu literatury potraktowany poważnie.

-  Zofia Król, „Dwutygodnik”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=„1” _builder_version=„3.22.3”][et_pb_row _builder_version=„3.25”][et_pb_column type=„4_4” _builder_version=„3.25” custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.33-1.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.33 (1)” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” align=„center” align_tablet=„center” align_phone=”” align_last_edited=„on|desktop” _builder_version=„4.7.7” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.42.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.42” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.48.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.48” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.48.57.png” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.48.57” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.49.12.png” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.49.12” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][et_pb_image src=„https://wydawnictwopauza.pl/wp-content/uploads/2021/03/Zrzut-ekranu-2021-03-17-o-13.49.22.png” _builder_version=„4.7.7” _module_preset=„default” title_text=„Zrzut ekranu 2021-03-17 o 13.49.22” url=„https://www.dwutygodnik.com/artykul/7954-glos-clary.html” url_new_window=„on” hover_enabled=„0” sticky_enabled=„0”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Edouard Louis small

O AUTORZE

Édouard Louis, właściwie Eddy Bellegueule, pochodzi z północnej Francji. Jego pierwsza autobiograficzna powieść En finir avec Eddy Bellegueule (Koniec z Eddym, wydanie polskie z 2019 roku) odniosła niebywały sukces: autor w wieku 22 lat otrzymał pierwszą w życiu nominację do Nagrody Goncourtów, jednej z najbardziej prestiżowych nagród literackich na świecie, a debiutancka powieść sprzedała się we Francji w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy i została opublikowana za granicą w 25 językach.

Od tego czasu Louis napisał cztery kolejne osnute na faktach powieści: wydaną we Francji w 2016 roku Historię przemocy (polskie wydanie z 2018 roku), Kto zabił mojego ojca (polskie wydanie z 2021 roku), Combats et métamorphoses d’une femme (polskie wydanie planowane na jesień 2022 roku), oraz najnowszą Changer: méthode (po polsku ukaże się w 2023 roku).

Autor gościł w Polsce kilkakrotnie: na festiwalu Literacki Sopot, w Nowym Teatrze i Big Book Cafe w Warszawie, oraz w Teatrze Nowym w Poznaniu.

Twórczość Louisa przekłada z francuskiego dla Pauzy Joanna Polachowska.

Zdjęcie autora Copyright © Leemage/Opale/EastNews

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

Scroll to Top