fbpx

Zobacz nowości: Miałam tak wiele

Wydawnictwo
Pauza

Wysokie obcasy o „Za otrzymane łaski”

„To właśnie dlatego, gdy sięgasz po literaturę neapolitańską, dostajesz tak niesamowitą mieszankę charakterów, postaci, ludzi z różnych grup społecznych. W ch, które powstają w Neapolu i – szerzej – w regionie Kampanii, znajdziesz portrety nauczycieli, właścicieli firm, sprzątaczy ulic, członków gangów, ulicznych żebraków, samotnych matek, kierowców autobusów i właścicieli kamienic. Ich ścieżki się przecinają, historie często zazębiają się i uzupełniają. Lubię mówić, że literatura neapolitańska pokazuje świat w wertykalny, nie w horyzontalny sposób. (…) Jestem pewna, że Neapol jest kobietą. Zachowuje się jak osobny człowiek, ma własne, niemożliwe do podrobienia cechy. Odpowie na każde pytanie. Pomoże rozwiązać wszelkie problemy. Choć jednocześnie ono samo jest źródłem problemów i stawia wiele pytań. Nieustająca huśtawka nastrojów. To miasto, które nigdy nie pozwoli ci być samemu. (…) Chcę, by moje opowiadania były niejednoznaczne, tak jak niejednoznaczne jest miasto, w którym przyszło mi żyć. W „Za otrzymane łaski” i kolejnych ch chciałam pokazać, że nie możemy zamykać się w przeszłości, że teraźniejszość też tu jest, choć turyści przyjeżdżają do Neapolu głównie po to, by zachwycać się historią i widokiem Wezuwiusza. (…) Od dzieciństwa rozmawiam głównie z kobietami. A one w Neapolu mówią bez przerwy, ciągle. Siadają w kuchni z córkami, wnuczkami, sąsiadkami, przyjaciółkami i wymieniają się historiami, poradami, anegdotami. (…) Zauważyłam już dawno temu, że kobiety zwykle rozpoczynają swoje opowieści od przybliżenia relacji z własnym ciałem. Mówią o bólu, momentach odprężenia, łatwo wyczuć napięcie zgromadzone pod ich skórą. (…) Zdecydowałam się pisać o kobietach, które chcą trzymać się razem i wspierać, obca jest im rywalizacja, ponad wszystko stawiają zaufanie i wzajemną pomoc. Moje bohaterki robią wszystko, by pozostać wolne, wiedzą, że nie będą mogły się tak czuć, jeśli pozostawią innym prawo do ich oceniania. Bronią własnych ciał i sposobu życia.

- Valeria Parella w rozmowie z Michałem Nogasiem dla „Wysokich Obcasów”

 

Screenshot 2021 11 02 at 18.21.06
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.13
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.20
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.35
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.45
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.51
Screenshot 2021 11 02 at 18.21.56
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.01
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.06
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.12
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.18
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.24
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.30
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.36
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.41
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.46
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.51
Screenshot 2021 11 02 at 18.22.57
Screenshot 2021 11 02 at 18.23.03
Screenshot 2021 11 02 at 18.23.10
Screenshot 2021 11 02 at 18.23.15
Screenshot 2021 11 02 at 18.23.21

Autorzy Pauzy, o których mowa w recenzji

Therese Bohman

O AUTORZE

Therese Bohman to znana i ceniona pisarka szwedzka. Jest autorką czterech powieści, z których każda wzbudziła uznanie krytyków literackich w kraju autorki i za granicą. W 2016 roku jej trzecia powieść, O zmierzchu, otrzymała nominację do Nagrody Augusta, najbardziej prestiżowej szwedzkiej nagrody literackiej.

W Polsce książki Therese Bohman ukazują się w odwrotnej kolejności niż w oryginale: najpierw w styczniu 2019 roku do rąk czytelników trafiła najnowsza powieść O zmierzchu, jako druga wydana została Ta druga (kwiecień 2020), zaś w marcu 2021 roku ukazał się debiut autorki Utonęła.

W marcu 2023 roku, zaledwie kilka miesięcy po szwedzkiej premierze, do rąk polskich czytelników trafia najnowsza powieść autorki, Andromeda.

Latem 2019 roku Therese Bohman gościła w Warszawie na festiwalu literackim Big Book Festival.

Wszystkie książki Therese Bohman ze szwedzkiego przełożyła Justyna Czechowska.

Książki Pauzy wspomniane w recenzji

książka: 34,90 
e-book: 29,90 
Scroll to Top